what-is-a-label

لیبل چیست؟ معرفی انواع برچسب

اگر شما هم به‌تازگی پیراهنی را خریده باشید یا محصولی را از سوپرمارکت‌ها تهیه کرده باشید، با کاغذی روی آن مواجه می‌شوید که اطلاعات مختلفی را در خصوص آن محصول با شما به اشتراک می‌گذارد. این اطلاعات می‌توانند در خصوص نوع محصول، نحوه نگهداری، برند تولیدکننده و … باشند. این تکه کاغذ که به محصول خریداری شده شما متصل شده است، لیبل نام دارد. اما باید بدانید که ارزش آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا به این سؤال پاسخ دهیم که لیبل چیست و چه کارایی دارد.

لیبل چیست؟

لیبل در واقع برچسبی اطلاعاتی بوده که حاوی پیام چاپ‌شده‌ای است. این پیام اطلاعات مهمی را درباره محصول، مانند محتویات آن و یا دستورالعمل استفاده از آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. به این فرایند لیبل‌گذاری نیز گفته می‌شود. به کمک برچسب می‌توان به شناسایی محصول و ارائه اطلاعات لازم در خصوص صنعت و خود محصول کمک کرد. لیبل‌ها را می‌توان در زیرمجموعه دسته‌بندی قرار داد. آن‌ها بر انتقال و معرفی برند تجاری، محصول و اطلاعات مربوط به صنعت تأثیر بسیار زیادی می‌گذارند.
اطلاعاتی که توسط لیبل‌ها به مشتریان انتقال پیدا می‌کند یا به‌عنوان بخشی از خود محصول است و یا به‌عنوان بخشی از بسته‌بندی. برای مثال، لیبل‌های برخی از محصولات مانند چیپس، نوشابه و … بخشی از بسته‌بندی آن‌ها را تشکیل می‌دهند. این اطلاعات بر روی بسته‌بندی چاپ شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. اما در برخی دیگر از محصولات مانند کفش، لیبل‌ها بر روی خود محصول حک می‌شوند. حتی ممکن است شما برخی از لیبل‌ها را به‌عنوان برچسب‌های اضافی چسبیده به محصول مشاهده کنید که به‌خودی‌خود، بخشی از محصول و یا بسته‌بندی را تشکیل نمی‌دهند.

what-is-a-label-coca-cola-label-1024x459 (1)

معرفی انواع لیبل‌ها

بعد از آن که در خصوص لیبل چیست صحبت کردیم، اکنون زمان آن رسیده است تا در خصوص انواع لیبل‌ها صحبت کنیم. هرکدام از این لیبل‌ها دارای پیام‌های مختلفی بوده و وظایف مختلفی را به عهده خواهند گرفت. به‌صورت کلی لیبل‌هایی که بر روی محصولات مختلف حک شده‌اند، در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار خواهند گرفت:

• لیبل‌های برند

این لیبل‌ها دارای اطلاعاتی در خصوص برند محصول و یا شرکت سازنده آن هستند. نام تجاری، علامت تجاری، لوگو، پیام برند و … بر روی برچسب حک شده و باعث آشنایی هرچه بیشتر مشتریان با یک برند خاص می‌شود.

• لیبل‌های توصیفی

نوع دیگر لیبل‌های موجود در بازار، لیبل‌های توصیفی هستند. شاید بپرسید که برچسب توصیفی چیست؟ باید بدانید که این مدل از لیبل‌ها شامل اطلاعاتی مربوط به محصول هستند که می‌تواند مواد تشکیل‌دهنده آن، نحوه استفاده از محصول، نحوه نگهداری و مراقبت، نحوه عملکرد و … باشند.

• لیبل‌های درجه

یکی دیگر از انواع لیبل‌های محصولات، لیبل‌های درجه هستند. این مدل از لیبل‌ها درجه کیفیت محصول را مطابق با استانداردهای صنعت و همچنین الزامات قانونی بیان خواهند کرد. صنایع مختلف محصولات خودشان را از نظر کیفیت در درجه‌های مختلفی مانند A، B، C و یا D به‌عنوان عالی، خوب، متوسط و یا بد دسته‌بندی می‌کنند. مطمئناً شما هم چنین برچسب‌هایی را بر روی محصولات برقی مانند یخچال و فریزرها مشاهده کرده‌اید.

Hfd1f41d-what-is-a-label)

معرفی اجزا مختلف یک لیبل

حال که به‌صورت اجمالی متوجه شدید برچسب چیست و انواع آن کدام است نوبت به معرفی اجزا مختلف برچسب خواهد رسید. یک برچسب می‌تواند به شکل‌های مختلفی وجود داشته باشد. همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز عنوان کردیم، لیبل‌ها می‌توانند بخشی از بسته‌بندی محصول باشند، به آن چسبیده باشند و یا حتی در داخل بسته‌بندی قرار بگیرند. به‌هرحال، باید بدانید که یک لیبل از شش جز مجزا تشکیل شده است. این شش جز عبارت خواهند بود از:

• اطلاعات مربوط به برند

لیبل را می‌توان کلید تمایز محصول دانست. این برچسب‌ها اطلاعات مربوط به برند را منتقل می‌کنند. به‌صورت کلی اطلاعاتی که بر روی این قسمت از برچسب حک می‌شوند می‌توانند در خصوص نام برند، پیام برند و … باشند.

• توضیحات محصول

یک لیبل همچنین می‌تواند شامل اطلاعات ضروری در خصوص محصول باشد. مانند این که چه چیزی درون جعبه محصول قرار گفته است، وزن آن چقدر است، مواد تشکیل‌دهنده آن چیست، نحوه استفاده از آن چگونه است و …

• اطلاعات بازاریابی

یکی از قسمت‌های مهم لیبل‌ها، اطلاعات بازاریابی است که شرکت‌های مختلف درون آن قرار می‌دهند. ازاین‌رو لیبل‌ها می‌توانند به‌عنوان نقطه تماس بازاریابی برای برقراری ارتباط با مشتریان، دریافت پیشنهادها، کسب اطلاع در خصوص تخفیف‌ها و سایر استراتژی‌های لازم برای افزایش فروش باشند. این مؤلفه شامل تصاویر جذاب یا پیام‌های ارتباطی متنی است که با استراتژی‌های بازاریابی و دستورالعمل‌های برند مطابقت دارد.

• اطلاعات حقوقی

یکی دیگر از اجزا لیبل‌ها، اطلاعات حقوقی است. کشورهای مختلف دستورالعمل‌هایی را در مورد مواردی که همیشه باید در برچسب محصولات صنایع خاص درج شود، تعیین می‌کنند. این موارد می‌توانند شامل گواهینامه‌ها، درجه‌بندی‌ها اطلاعات محصول دررابطه‌با آلرژی‌ها، حقایق تغذیه و … باشند.

• اطلاعات شرکت

یک لیبل در کنار تمامی اطلاعاتی که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، همچنین می‌توانند اطلاعاتی در خصوص شرکت تولیدکننده و راه‌های تماس با آن را در اختیار مشتریان قرار دهد.

• علائم شناسایی

برخی از محصولاتی که برای فروش در فروشگاه‌های آنلاین و یا آفلاین قرار دارند، در کنار اطلاعات دیگر، دارای علائم شناسایی یا بارکدهای مخصوص هستند.

اهمیت استفاده از لیبل چیست؟

تا بدین جا به‌خوبی متوجه شدید که لیبل چیست، چه اجزایی دارد و انواع آن کدام است. اما شاید شما هم جز افرادی باشید که از خودتان بپرسید که استفاده از لیبل‌ها و چسباندن آن‌ها بر روی محصولات چه اهمیتی خواهد داشت؟ در پاسخ باید اشاره کرد که اولین و شاید مهم‌ترین دلیلی که استفاده از برچسب را تا به این اندازه مهم کرده است، نقش خاص آن در برندسازی است. لیبل‌های جز اساسی و مهمی در صنعت برندسازی دارند. استفاده از لیبل‌ها نه‌تنها به بازاریابان، بلکه به مشتریان نیز کمک فراوانی می‌کند.

از مهم‌ترین دلایل استفاده از برچسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لیبل‌ها می‌توانند به مشتریان کمک کنند تا محصول را شناسایی کنند.
• به متمایز ساختن محصول نسبت به سایر محصولات مشابه کمک می‌کند.
• استفاده از لیبل می‌تواند باعث جلب هرچه بیشتر توجه مشتریان شود.
• برچسب یک ابزار بازاریابی بسیار مهم است که از آن‌ها برای افزایش فروش در زمان خرید استفاده می‌کنند.
• به کمک لیبل‌ها می‌توان اطلاعات لازم در خصوص نام برند، محصول، درجه‌بندی، صنعت و … را با مشتریان به اشتراک گذاشت.
اما همان‌طور که اشاره شد، استفاده از لیبل‌ها از دید مشتریان نیز اهمیت زیادی دارند. از جمله دلایلی که برچسب از نظر مشتریان نیز مهم است می‌توان موارد زیر را نام برد:
• لیبل‌ها به مشتریان کمک می‌کنند تا برندی را که مشتاق به خرید آن هستند را به‌سرعت شناسایی کنند.
• برچسب می‌تواند به مشتریان اطلاعات مهمی در خصوص این که آیا محصول موردنظر مناسب آن‌ها است یا خیر، بدهند.
• لیبل‌ها همچنین می‌توانند شامل اطلاعات ضروری و مهمی در خصوص مواد تشکیل‌دهنده، اندازه، کیفیت و … محصول در اختیار مشتریان قرار دهند.

کارکردهای لیبل‌گذاری چیست؟

همان‌طور که به‌خوبی متوجه شده‌اید، لیبل‌های محصول عملکردهای حیاتی در اطلاع‌رسانی، بازاریابی و انجام الزامات قانونی را به عهده دارند. از جمله مهم‌ترین کارکردهایی که لیبل‌گذاری به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اطلاعات محصول

وظیفه اصلی لیبل‌گذاری بر روی محصول این است که نشان دهد چه محصولی در داخل بسته‌بندی قرار گرفته است. همچنین اطلاعات کاملی را در خصوص برندی که محصول را تولید کرده است، ارائه می‌کند.

• شناخت و تمایز

به کمک لیبل‌گذاری است که می‌توان محصولی را از یک محصول مشابه متمایز ساخت. همچنین لیبل‌گذاری بر روی محصولات می‌تواند باعث شناخت هرچه ساده‌تر و سریع‌تر محصول توسط مشتریان شود.

• دسته‌بندی محصولات

لیبل‌گذاری می‌تواند اطلاعات مهمی را در خصوص اندازه، دسته‌بندی و درجه محصول به مشتریان نشان دهد. به کمک این درجه‌بندی و دسته‌بندی، تولیدکنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان هرچه بهتر می‌توانند دسته‌بندی محصولات را انجام دهند. برای مثال می‌توان به شامپوها اشاره کرد که برخی از آن‌ها برای موهای خشک، برخی برای موهای معمولی و برخی دیگر برای موهای چرب مناسب هستند.

• بازاریابی

لیبل‌گذاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاط بازاریابی خرده‌فروشی دانست که مشتریان را متقاعد می‌کند که محصول را در سبد خرید خود قرار دهند. ازاین‌رو نیاز است تا لیبل‌ها را به‌صورت کامل جذاب، قانع‌کننده و متفاوت طراحی کرد. همچنین برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر می‌توان پیشنهادهای ویژه‌ای مانند تخفیف‌ها، کوپن‌ها و … را بر روی لیبل قرار داد. برای مثال وجود پیام‌هایی مانند “۲۰درصد رایگان” از جمله پیام‌های بازاریابی هستند.

• اقدامات قانونی

لیبل‌گذاری شرکت‌ها را از مشکلات حقوقی که ناشی از عدم انتقال مهم اطلاعات مانند درجه‌بندی، اطلاعات در خصوص ایجاد آلرژی و تداخل‌های غذایی، گواهینامه‌ها و … منع می‌کند. برای مثال بر روی لیبل تنباکوها باید عبارت “تنباکو برای سلامتی مضر است” حک شود.

نتیجه‌گیری

لیبل درواقع برچسبی است که اطلاعات بسیار مهم و حیاتی در خصوص محصول را به مشتریان انتقال می‌دهد. لیبل‌ها می‌توانند بخشی از بسته‌بندی، به‌عنوان قطعه‌ای جدا از محصول و یا بر روی خود محصول حک شوند. از انواع لیبل‌ها می‌توان به لیبل‌های برند، توصیفی و درجه‌بندی اشاره کرد. هرکدام از لیبل‌ها از شش جز مجزا تشکیل شده‌اند که اطلاعات حیاتی مانند مواد تشکیل‌دهنده، نام برند، دستورالعمل استفاده و … را ارائه می‌کنند. لیبل‌ها نه‌تنها برای بازاریابان دارای اهمیت هستند، بلکه به مشتریان نیز کمک فراوانی می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×