طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

empathetic-design
در این مقاله رز دیزاین به یکی از موضوع هایی که طراحان باید به آن توجه ویژه ای بدهند (طراحی همدلانه ) صحبت میکنیم. طراحی همدلانه چیست؟ این یکی از راز هایی است که طراحان موفق گرافیک و سایت از آن بهره میبرند. برخی از طراحان از طریق تجربه این دانش را کسب میکنند. برخی هم از طریق کتاب خواندن، مقـــــاله خواندن سریعتر به این مطالب ارزشـــــمند دست پیدا میکنند. به نوعی این گونه افراد سریعتر از بقیه رشد خواهدن کرد. بنابراین تبریک میگیم، شما نیز جز این گونه افراد هستید که وقت گذاشتید این دانش ارزشمند در طراحی را یاد بگیرید.
همدلی ما را ملـــــزم میکند که به طور هـــــدفمند یادگیری، فرهنگ، دانش، نظـــــرات و جهان بینی خود را کنار بگذاریم تا تجربیات دیگران را عمیقاً و هـــــدفمند درک کنیم. برای اینکه بتوانید از طریق چشمان دیگران ببینید نیاز به یک تخیل قوی دارد. این مستلزم فروتنی است تا بتوانیم برای رها شدن از پیش داوری ها و تعصبات خود تلاش کنیم. این مستلزم آن است که ما نسبت به نیازها، خواسته ها، انگیزه ها و اهداف دیگران آگاهی بیشتری داشته باشیم. بیایید ویژگــــی‌ هایی را که یک تماشاگر احساسی باید داشته باشد، مرور میکنیم – و برخی از تکــــنیک‌ هایی که میتوانید برای به دست آوردن درک عمیق‌تر از افرادی که برای آنها طراحی میکنید، اســــتفاده کنید. اگر می خـــــواهید نگاه احمالی تر به موضـــــوع طراحی و گرافیک داشته باشید، حتما صفحه طراحی گرافیک را مطالعه کنید.
what-is-empathetic-design

طراحی همدلانه یا empathetic-design

همـــــدلی ویژگــــــی ذاتی همه افراد است. با این حال، گاهی اوقات، شنونده همدل بودن در پروژه تفکر طراحی آنقدرها هم که به نظر میرسد ساده نیست، زیــــرا ما آموزش دیده ایم – چه آگاهانه در مدرسه یا محل کارمان، چه ناخودآگاه از تجربیات گذشته خود – برای شکل دادن به قضـــــاوت و عقاید در مورد دیگران، بلکه آموزش دیده ایم. از جذب و درک داده های خام.
برخی از صفات و ویژگــــی‌ های مرتبــــط با یکدیگر ترکیب میشوند تا طراحی همدلانه‌ تر در برخورد با دیگران ایجاد کنند. حفظ این ویژگـــــی ها و ویژگی ها در ذهن، و یادگیری توسعه آنها، کلید ایجاد درک عمیق و واقعی از کاربران است.
همدلی در مرحله اول هر فرآیــــند تفکر طراحی اهمیت ویژه ای دارد. مرحله اول در تفکر طراحی اغلب مرحله “همدلی” نامیـــــده میشود – چهار مرحـــــله بعدی عبارتند از: شناسایی، تفکر، نمونه سازی اولیه و آزمایش. در مرحله همدلی، هدف شما به عنوان یک طراح این است که درک همدلانه ای (طراحی همدلانه) از افرادی که برای آنـــــها طراحی میکنید و مشکلی که میخواهید حل کنید به دست آورید. این شامل همدلی با افرادی – مخاطبان هدف شما – است که قصــــد داریــــد به آنها کمک کنید، درگیر کنید و نظارت کنید.
طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

چگونه یک ناظر یا طراح همدل باشیم

 

بیشتر بخوانید!  15 نکته موثر برای ایجاد لوگو متناسب با برند

۱. غــــــرور خود را رها کنید

بیشتر ما تمایل داریم خودمان را ابراز کنیم، آن را به دیگران تحمـــــیل کنیم، و همچنین به جای نیازها و علایق دیگران، بیشتر به موقعیت خود اهمیت میدهیم. اغلب در آموزش و پرورش یا محل کار، ما یاد می گیریم که نگاهــــی خودخواهانه به چــــیزها داشته باشیم و در نظرات و افکار خود قاطع باشیم. با این حال، برای هـمـــــــدردی عمیق، باید نفس خود را رام کنیم و آن را کنار بگذاریم. ما باید هدف اصلی همدلی در تفکر طراحی را بشناسیم که درک و تجربه احساسات دیگران است.

۲. فروتــــنی را در آغوش بگیرید

وقتی فروتنی را میپذیریم، طبیعتاً ظرفیت خود را برای همـــــدلی بهبود میبخشیم، زیرا از طریق فروتــــــنی ارزش دیگران را بالاتر از خودمان بالا میبریم. این موضوع در کتــــــاب The Rising of the DEO، اثر ماریا جودیس، مبتکر و مـــــعاون طراحی تجربه در Autodesk، و کریستوفر ایرلند، قوم شناس و مدیر عامل شرکت تحقیقاتی طراحی Cheskin، تاکید شده است. در Rise of the DEO، Giudice و Ireland نقش نوظهور رهـــــبری طراحی را مــــــورد بحث قرار میدهند و خاطرنشان میکنند که فروتنــــــی یکی از ویـــــژگی‌های رهـــــبران طراحی متمرکز است که مایلند کاستی‌های خود را تصدیق کنند و همچنین به نفع یک چشم‌انداز و اهداف فراگیر، عقاید از پیـــــش تعیین‌شده را کنار بگذارند.
طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

۳. شــــنونده خوبی باشید

برای همدلی باید گوش کنیم و با دقت گوش کنیم. ما به انتخاب فعال نیاز داریم تا صدای متضاد درونی خود را مسدود کنیم و اجازه دهیم صدای دیگران طنین انداز شود. ما باید خود را آموزش دهیم تا قبل از اینکه طرف مقابل صحبت خود را به پایان برساند، تمایل طبیعی خود را برای فرموله کردن و بیان نظرات خود کنترل کنیم. انجام این کار ما را قادر میسازد تا نوع عمیق تری از گوش دادن داشته باشیم که معنا و تجربه عمیق تری را آشکار میکند.

۴. مـــــهارت های مشاهده خود را اصلاح کنید

برای ایجاد همدلی برای کاربرانمان، ما به چیزی بیش از گوش دادن نیاز داریم. ما باید رفتار دیگران، نشانه‌های ظریف، عبارات غیرکلامی، زبان بدن و محیط‌های دیگران را به دقت زیر نظر داشته باشیم. زمانی که بتــــــوانیم طیف کاملی از احساسات دیگران را در زمینه تجربه کنیم، می‌توانیم تجربه عــــــمیق‌تر و مهم‌تری از همدلی داشته باشیم. اغلب اوقات، آنچه کاربران ما بیان میکنند تنها بخش کوچکی از کل داستان است. با تقویت مهارت‌های مـــــشاهده‌ای خود، میتوانیم شکاف‌های زیادی را پر کنیم که منجر به درک عمیق‌تر تجربه افراد دیگر میشود.
empathetic-design-vector
طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

۵. مـــــراقبت

نگرانی واقعی در مورد وضعیت دیگران مورد نیاز است، که منجر به تمایل به کار و کمک میشود. این یکی از انگیزه های مهمی است که به ما امکان میدهد بر نیازها و خواسته های خود غلبه کنیم و برای درک دیگران تلاش کنیم. ما باید حس پرورش، نگرانی عمیق، میل به کمک، پرورش و ارائــــــه کمک ایجاد کنیم. این نیاز به سطحی از بینش عاطفی دارد.
“هیچ کس اهمیت نمی دهد که شما چقدر میدانید، مگر اینکه بدانند چقدر اهمیت میدهید.”
– تئودور روزولت

۶. کنجـــــکاو باشید

واقعاً کنجکاو بودن، مشارکت در تحقیقات همدلی را نه تنها آسان‌تر میکند، بلکه بسیار مفید است زیرا یاد میگیریم چه چیزی افراد را برمی‌ انگیزد. با کنجکاوی، ما به طور طبیعی تمایل به جستجو در مناطق غیرمنتظره، کشف بینش های جدید، و کشف تمام جنبه های زندگی مردم داریم. در یک نگاه، این جزئیات ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، اما مهم ترین اطلاعاتی را که برای حل مشکلات به آن نیاز داریم، آشکار میکنند.

۷- وفــــــادار باشید

هیچ چیز بیشتر از فقدان صداقت همدلی را از بین نمی برد. هنگامی که با افرادی با دستور کار سطحی، عقده برتری یا هر طرز فکری که ممکن است قصد صادقانه ما برای درک عمیق تجربه آنها را تضعیف کند، تعامل میکنیم، بین خود و کسانی که به دنبال درک آنها هستیم، مانعی ایجاد میکنیم. به جای برخورد با مردم با این ذهنیت که به کمک ما نیاز دارند، باید بدانیم که از درک عمیق آنها بیشترین سود را خواهیم برد. به هر حال، راه حل برای رفع نیازهای آنها وجود دارد و کسب و کار شما کامل نخواهد شد مگر اینکه نیازهای آنها را به درستی درک کنید.
طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

یاد بگــــیرید زبان بدن را بفــــهمید

ما باید آگاهی عمیقی از این که چگونه زبان بدن ما اعــــتماد و تعـــــامل بین ما و افرادی را که مشاهده میکنیم یا با آنها مصاحبه میکنیم تعدیل میکند، داشته باشیم. علاوه بر این، ما باید سیگنال هایی را که کاربران از طریق زبان بدن خود ارسال میکنند، بخوانیم و تفســــیر کنیم. این مهارتی است که با تمرین به دست می آید و بنابراین باید آن را تمرین کنیم. گاهی اوقات، زبان بدن میتواند آنقدر ظریف باشد که پیام‌های ایجاد شده توسط شکل‌های ما (ابروها، شانه‌ها، دست‌ها، تقریباً هر قسمت دیگر) و همچنین نحوه عملکرد و رفتار ما فقط برای خوانندگان تمرین کننده زبان بدن قابل مشاهده است.
اگر میخواهیم با کاربران خود در سطح عمیق‌تری ارتباط برقـــــرار کنیم و آنها را درگیـــــر کنیم، باید زبان بدن، نشانه‌های بدن، حالات چهره، لحن صدا و سیگنال‌های مثبت و منفی ناشی از این نشانه‌ها را مطالعه کنیم. در اینجا موارد کوچکی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:
  • یاد بگیرید که نکات ظریف ارتباط را بخوانید، لحن را تغــــییر دهید، مکــــث کنید و نقاط را رد کنید.
  • به چیزهایی که گفته نمیشود، به چــــیزهایی که از آنها اجتناب میشود یا پنهان میشوند گوش دهید.
  • ماهرانه بدانید که چه زمانی باید بیان بیـــــشتری را تشویق کنید یا مکالمه یا داستان را در جهت مفیدی هدایت کنید.
  • بدانید که چه چیزی بپرسید و چگونه بپرسید – و چه زمانی شخص آماده است که بپرسد.
زبان بدن ما اغلب چیزهای بیشتری در مورد خــــودمان میگوید تا ما به صورت شفاهی. این یک “دروغ یاب” عالی از بسیاری جهات است.
طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

چــــگـــونه می توان درک هـــــمدلانه کـــــارفرما را به دســـــت آورد

مؤثرترین راه برای به دست آوردن همدلی به شکل غوطـــــه ور شدن است: تجربه دست اول از زندگی، زمینه ها، محیط ها و فعالیت های افرادی که میخواهید بهتر درک کنید. علاوه بر اینکه در محیط غوطه ور شوید تا حس کاربر بودن را تجربه کنید، چند راه نیز وجــــود دارد که میتوانید برای به دســـــت آوردن درک عمـــــیق تری از نیازها و احساسات افراد درگیر شوید. در اینجا، ما سه روش را برجسته میکنیم و برای هر کدام یک الگو ارائه میکنیم که میتوانید دانلود و استفاده کنید. به یاد داشته باشید. کلید توســـــعه همدلی بیرون رفتن و تمرین با افراد واقعی است.
empathetic-design-what-how-why

راه چه، چگونه و چرا (What-How-Why Method) در طراحی همدلانه

روش What-How-Why ابزاری است که میــــــتوانید در حین مشاهده افراد از آن استفاده کنید تا به شــــــما کمک کند مشاهدات خود را فرو ببرید و سطوح عمیق تری از درک را بدست آورید. با استفاده از روش چیست، چگونه و چرا، شما با مشاهدات عینی – چه چیزی – شروع میکنید و از آنجا به ســـــطوح بالاتر انتزاع میروید – میپرسیـــــد چگونه – و در نهــــــایت به علت – محرک‌های احساسی پشت رفتارهای افراد میرسید. این روش برای تجزیه و تحلیل عکس هایی که ممــــــکن است هنگام مشاهده کاربران گرفته باشید بسیار مفید است.
شما باید یادداشت های خود را به سه بخش تقسیم کنید: چیست، چگونه و چرا.
در What، جزئـــــیات آنچه را که اتفاق می افتد بنویسید. فرد چـــــه میکند؟ در پس زمینه چه اتفاقی می افتد؟ یک نفر چه چیزی را حمل میکند؟ با استفاده از صفت ها توصیف کنید و سعی کنید تا حد امکان دقیق باشید.
در نحوه توصیف شما که چگونه یک شخص کاری را که انـــــجام میدهد انجام میدهد. به عنوان مثال، آیا فرد تلاش زیادی میکند؟ آیا فرد هنگام انجام کار لبخـــــند میزند یا لبخند میزند؟ آیا فرد از ابزارهای اختصاصی زیادی برای تسهیل کار استـــــفاده میکند؟ سعــــی کنید تأثیر عاطفی انجام کار را توصیف کنید.
در نهایت در چرا سعی کنید صحنه را توضیح دهید. بر اساس مشـــــاهدات مربوط به چه چیزی و چگونه، محرک های احساسی پشت فردی را که مشاهده میکنید حدس بزنید. یک فرد ممکن است در حین انجام یک کار احساس ناراحتی کند، زیرا نگران آسیب رساندن به خود در این فرآیند است – که به این معنی است که ایمـــــنی محرک رفتار آنها است.
طراحی همدلانه چیست؟ راز طراحان موفق و محبوب 👌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.