سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️

سناریو-طراحی
در این مقاله رز دیزاین درباره سناریو طراحی و سناریوسازی در طراحی صحبت خواهیم کرد. شما چه طراح گرافیک، چه طراح سایت یا اپلیکیشن باشید. یا به عبارتی اگر در زمینه ساخت تجربه کاربری فعالیت میکنید. این مقاله برای شماست. سناریوهای طراحی ابــــزارهای مفیدی برای انتقال ایده ها در مورد اقدامات کاربر هستند. برنــــــامه‌ریزی سناریوهای طراحی همچنین دارای مزیــــت دیگری است که به رسمی‌ سازی ایده‌ها و اتخــــاذ رویکردهای خلـــــاقانه برای آن ایــــــده‌ها کمک میکند. مهـــــم‌تر از همه، این اطمـــــینان را ایجـــــاد می‌کند که طـــــرح‌های شما کاملاً ریشه‌ای در terra firma دارند و از هـــــمان ابتدا از رویکرد “آنچه کاربـــــران ما میخواهند/نیاز دارند” پیـــــروی میکنند. به طـــــور کلی، سنــــــاریوهای کاربر برای ثبت تعاملات کلیدی با سیســـــتم و نه همه تعاملات ممکن طراحی شده اند. اگر میخواهید به طراحی سایت و طراحی گرافیک نگاه اجمالی تری داشته باشید. به صفحاتشان مراجعه کنید.
سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️
سناریو-طراحی-e6a3238d4d471c

سناریو طراجی کاربری چیست؟

یک سناریو طراحی کاربر به سادگی یک داستان اساسی از یک اقدام یا هدفی را که کاربر میخواهد به آن دست یابد، توصیف میکند. به عنوان مثال، کوین ممکن است نیاز به خرید یک سی دی آنلاین برای اهدای امروز برای تولد دوستش داشته باشد. البته، سناریوها میتوانند جزئیات بیشتری داشته باشند، ایده این است که تعریف شود: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه از سناریوی کاربر.
سناریوها را میتوان برای توصیف آنچه در حال حاضر در یک سیستم یا محیط اتفاق می افتد یا به طور معمول، رفتار مورد نظر در یک سیستم یا محیط استفاده کرد.
سناریوهای کاربر میتوانند هنگام تصمیم گیری در مورد آزمایش قابلیت استفاده نیز مفید باشند. آزمایش‌کنندگان را قادر میسازد تا روی وظایف کلیدی درون سیستم تمرکز کنند.
همانطور که استیو جابز، بنیانگذار اپل گفت؛ “طراحی فقط آن چیزی نیست که به نظر میرسد و احساس میشود. طراحی نحوه عملکرد آن است.” سناریوهای کاربری به شما کمک میکنند تا نحوه عملکرد طراحی خود را بررسی کنید.
یک راه رایج برای توسعه دهندگان برای نشان دادن سناریوهای کاربر، استفاده از UML (زبان مدلسازی یکپارچه) است که در اینجا توضیح داده شده است.
سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️
سناریو-طراحی-54fe1f92eee7

چه زمانی باید از نمودار سناریو در پروژه طراحی استفاده کرد؟

برنامه ریزی سناریو میتواند در بسیاری از نقاط در طول یک پروژه موثر باشد، اما سه کاربرد عالی برای آن در مراحل خاص وجود دارد:
فکر کردن – اگر میخواهید محصول جدیدی ایجاد کنید، داشتن نقشه‌های سناریو، کاوش ایده‌ها را با تیم و کاربرانتان بسیار آسان میکند. همچنین به روشی مشابه با تجزیه و تحلیل کار، به تدوین یک چشم انداز مشترک برای پروژه کمک میکند. (برای چگونگی انجام این کار به روش زیر مراجعه کنید).
تکرار – اگر در یک محصول تازه کار هستید و در ایجاد تکرارهای آینده مشارکت خواهید داشت، ایجاد نقشه های سناریویی «در حال حرکت» با مشاهده کاربران با محصول موجود بسیار آسان است. (این کار به تنهایی قابل انجام است و به روش زیر نیازی ندارد).
تست قابلیت استفاده – سناریوهای کاربر همچنین میتوانند برای شناسایی مهم ترین مناطق برای آزمایش در طول آزمایش قابلیت استفاده و ارائه راهنمایی در مورد نحوه انجام این کار استفاده شوند.
تست قابلیت استفاده بخشی حیاتی از کار UX است و سناریوهای کاربر ارائه داستان به کاربر را برای آزمایش آسان میکند.
سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️
سناریو-طراحی-0745fd67e210

سناریو طراحی برای کاربر چگونه تنظیم میشود؟

این یک فرآیند بسیار ساده برای ایجاد سناریوهای کاربر است و در اینجا یک راه ساده برای انجام آن وجود دارد:
  • ابتدا مکانی را پیدا کنید که بتوانید از آن برای خلاقیت استفاده کنید – به مکانی نیاز دارید که گروه بتواند بدون وقفه و بدون مزاحمت دیگران صحبت و بحث کند. احتمالاً بین دو تا سه ساعت برای جلسه نیاز خواهید داشت.
  • سپس گروهی از افراد مرتبط را به جلسه دعوت کنید – تیم UX، تیم توسعه، مدیر محصول و غیره اما افراد زیادی را دعوت نکنید حداکثر عدد ۷ ایده خوبی است زیرا به این معنی است که همه میتوانند بدون گم شدن در این ترکیب مشارکت کنند.
  • سپس چند یادداشت چسبناک، کاغذ تلنگر و غیره بگیرید که برداشتن ایده و نشان دادن آن به همه را آسان میکند. در صورتی که اشیا به اندازه کافی به سطوح اتاقتان نچسبند، میتوانید نوار فروش یا نوار آبی به همراه داشته باشید.
  • به همه توضیح دهید که اهداف شما چیست و سناریوی کاربری چیست – همیشه خوب است که همه در یک صفحه باشند. با این حال، زمان زیادی را برای این موضوع نیز صرف نکنید. شما میخواهید افرادی که خلاقیت خود را به بهترین شکل ممکن شلیک میکنند، در گوشه ای خروپف نکنند زیرا TMI آنها را تا حد مرگ آفریده است.
  • امیدواریم که شما پرسونای کاربری داشته باشید زیرا با تنظیم اولین سناریوی کاربری خود، به کارتان می آیند. این کاربر در این تعامل با محصول چه باید بکند؟ این به شما میگوید که چه چیزی در سناریو رخ میدهد.
  • همچنین باید زمینه ای را فراهم کنید تا سناریوهای خود را تا حد امکان دقیق کنید – جزئیاتی که به سناریو رنگ میبخشد و ارتباط با آن را آسان میکند – چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا.
  • سپس وقت آن است که چند قدم کوچک بردارید و سناریو را در کفش های کاربر خود طی کنید (اشاره به شخصیت های کاربری شما). کاربر چه خواهد کرد؟ آنها برای انجام این کار به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ آنها به چه سؤالاتی نیاز دارند یا برای انجام این کار به پاسخ نیاز دارید؟ برای موفقیت این تجارت چه پیش فرض هایی دارید؟
در نهایت، شما همچنین می‌خواهید ایده‌هایی را از تیم جمع‌آوری کنید که با صحنه مناسب نیستند اما ممکن است مرتبط با آن باشند.
  • پس از اتمام هر سناریو، آن را یادداشت کرده و روی دیوار بچسبانید. سعی کنید سناریوها را گروه بندی کنید تا بتوانید به راحتی آنها را درک کنید و شکاف هایی که ممکن است ظاهر شوند را شناسایی کنید.
سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️
سناریو-طراحی_194448443-8b38574
  • قرار دادن ایده ها در کنار هم، ایجاد ارتباط بین آنها را برای شما آسان میکند – حتی می وانید از این مثال پیروی کنید و آنها را با استفاده از تکه های رشته به هم وصل کنید (یا فلش بکشید).
این روند را برای هر سناریو طراحی تکرار کنید. تا زمانی که برای هر کار اصلی که کاربر با محصول انجام میدهد سناریوهایی ایجاد نکنید.
  • آیا نیاز به یافتن سناریوهای بیشتری دارید؟ سپس سوال این است که “کارهای اصلی که باید انجام شود تا کاربر و/یا شرکت را راضی کند” چیست (البته باید توجه داشت که کارهایی که کسب و کار را راضی میکند و نه کاربر را بعید میداند اغلب انجام شود).
هنگامی که تمام سناریوهای شما کامل شد – از دیوار عکسی با وضوح بالا بگیرید (این کار شما را از کپی کردن همه داده ها قبل از اینکه اتاق را به شخص دیگری بدهید) نجات میدهد و مطمئن شوید که میتوانید یادداشت هایی را که در عکس نوشته اید بخوانید. .
  • مرحله آخر این است که همه آن داده ها را در یک چیز مفید (مثلاً یک صفحه گسترده یا فلوچارت) جمع آوری کنید و سپس آن را با سایر ذینفعان به اشتراک بگذارید تا بازخورد آنها را دریافت کنید. بازخوردی که ارائه میدهند باید مشخص و دقیق باشد تا ارزش بیشتری داشته باشد. “ازش خوشم نمیاد.” یک واکنش نیست – این یک نظر است. از سوی دیگر، «فکر نمیکنم بتوان این کار را انجام داد، زیرا سخت‌افزار ما از عملکرد XYZ پشتیبانی نمیکند»، از سوی دیگر، نظرات مفیدی هستند – این نیاز به بررسی گزینه‌های دیگر یا تغییر طرح دارد.
سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️
در زیر نمونه‌ای از سناریوهای کاربری است که با هم جمع‌آوری شده‌اند تا یک داستان کاربر را تشکیل دهند. این فرآیند طراحی و توسعه را هدایت می کند.
یک نکته پایانی: نقشه های سناریو برای نشان دادن هر تعامل بالقوه با یک سیستم یا محصول نیست، بلکه برای ثبت مهمترین تعاملات است. اگر سعی کنید همه چیز را پوشش دهید، مخصوصاً با یک محصول پیچیده، متوجه خواهید شد که تکرارهای آینده نقشه های سناریو طراجی پیچیده تر می شوند (یک تغییر روی مجموعه ای از سناریوهای دیگر تأثیر می گذارد) بنابراین بهتر است اوضاع را آرام نگه دارید. -مرحله.

نتیجه گیری

سناریوهای کاربر یک راه عالی برای برقراری ارتباط با وظایف اصلی است که کاربر با سیستم انجام خواهد داد. آنها همچنین می توانند به تعریف یک سیستم تست قابلیت استفاده در تکمیل پروژه کمک کنند. این یک فرآیند ساده برای ایجاد سناریوهای کاربر است و هر طراح UX باید آن را در جعبه ابزار خود برای توسعه و تکرار محصول قرار دهد.
سناریو طراحی – برقراری ارتباط با کاربر در تجربه کاربری ✔️
بیشتر بخوانید!  نحوه طراحی لوگو از 0 تا 100 (+راهنمای کامل)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.